Wanneer je een succesvolle site wil maken en hebben is het extreem belangrijk dat je de site optimaliseert voor de zoekmachines. Aangezien dit een nogal grijs gebied is zullen we in dit artikel het begrip nog wat verder toelichten. Daarnaast bekijken we hoe je jouw WordPress site het beste kan optimaliseren voor Google, zodat je hoog in de resultaten van Google terecht komt. We gaan er in dit artikel vanuit dat je al wat kennis hebt over WordPress: we gaan ons dan ook alleen richten op het optimaliseren en niet op het installeren van dit systeem.
Eerst moeten we zoekmachine vriendelijke URL’ s aanmaken. Standaard maakt WordPress gebruik van links met een zogenaamde parameter in de vorm van &p=12, dit is echter erg onduidelijk en zowel de bezoeker als Google zal hier niets uit kunnen halen. Om deze links automatisch aan te passen maken we gebruik van het Permalinks menu bij de opties. Kies de optie Costum Structure en voer daar /%postname%/ in om &p=12 te veranderen naar site/artikel-naam. Zo dat is al wat overzichtelijker!
Naast dit punt is het van belang dat je een keus maakt tussen www. Of geen www. Anders zullen veel zoekmachines je site dubbel gaan indexeren, en dit kan verschillende vervelende gevolgen hebben. Zo bestaat er een kans dat je site lager scoort terwijl dat niet nodig is. Gebruik hiervoor een redirection plugin als (http://urbangiraffe.com/plugins/redirection/) of maak een redirect aan in je .htaccess.
Daarnaast kan je stopwoorden in de titel van een URL het best zoveel mogelijk voorkomen: pas daarom je URL bij iedere post handmatig aan. Verander ook de URL’ s van de overige pagina’ s in je blog om het geheel wat professioneler te doen ogen. Voor de categorie kan je bijvoorbeeld %%category%% gebruiken en voor de tags iets als %%tag%%.
Tegenwoordig zijn er steeds meer discussies rondom het nut van meta tags. Ik ben hier echter een grote voorstander van. Het heeft dan wellicht geen directe invloed op de ranking in Google, maar door verstandig gebruik te maken van de mogelijkheden kan je wel de CTR omhoogbrengen… en dat heeft nu juist wel invloed op je positie in Google. Gebruik daarom geen geautomatiseerde beschrijvingen maar voeg ze handmatig toe door middel van een plugin als de All in One SEO plugin.
Door afbeeldingen te optimaliseren kan je toch weer een extra hoeveelheid verkeer krijgen uit bekende zoekmachines. Zelf bezit ik bijvoorbeeld een site die duizenden bezoekers ontvangt dankzij een afbeelding die op nummer één staat. Dit is niet alleen goed voor de ranking, maar ook voor de inkomsten. Zorg daarom bij iedere afbeelding voor een beschrijving en een titel en selecteer de optie link naar het bestand zodat je geen dubbele pagina’s krijgt met alleen maar de afbeelding erin.
Maak gebruik van headings. Volgens verschillende studies is gebleken dat headings erg belangrijk zijn voor Google. Gebruik dan ook de belangrijkste zoekwoorden (deelonderwerpen van het hoofdonderwerp) in de kopjes en gebruik er een H2 tag bij.
Veel mensen onderschatten het belang van snelheid. Sinds kort neemt Google de laadtijd van de site en de ping tevens mee in de beoordeling, waardoor dit ook een focus van de SEO optimalisatie moet doen. Het kan goed helpen om een plugin als speeding up wordpress of WP-Super-Cache te gebruiken aangezien deze je blog dankzij de cache stukken sneller maken. Daarnaast is de host vanzelfsprekend van belang: neem een Nederlandse host met een lage ping en een lage downtijd.
Standaard wordt er door Google heel wat dubbele content aangemaakt. Dit is echter niet handig voor Google, aangezien dit als dubbele content binnen de site gezien wordt. Dit staat niet alleen stom, nee, het is ook niet al te best voor je positie. Maak daarom gebruik van de Robots Meta Plugin en voorkom het indexeren van zaken als de admin pagina’s en de tag archieven. Blader daarnaast ook even door de andere mogelijkheden van de plugin en gebruik de meeste van de SEO trucjes. Zo kan je de afbeeldingen onderdeel maken van het artikel en noindex gebruiken voor de pagina’s die je toch niet wil indexeren. Wanneer Google minder lang bezig is met het doorgronden van je site profiteer je er op de lange termijn alleen maar van!
Een andere manier om je SEO verder te boosten is door gebruik te maken van een gerelateerde pagina’s plugin. Gebruik een plugin die op keyword de gerelateerde pagina’s automatisch toevoegt zodat je zelf niet al te lang bezig bent.
Maak gebruik van de SEO Smart Linking plugin voor WordPress zodat je zoekwoorden kan verbinden met bepaalde artikelen. Een goede linkstructuur zorgt voor een goede doorstroom waardoor je publiek langer blijft en je bounce rate omlaag gaat.
Zorg voor een goede sitemap (XML) en voeg hem toe via Google Webmaster Tools. Op die manier kan Google snel de juiste pagina’s op je blog vinden en indexeren.
Probeer ten slotte je bezoekers te laten reageren en het geheel actief te houden. Spoor ze aan en verwijder opmerkingen die als spam gezien kunnen worden. Op die manier hou je de boel schoon!
Duidelijke en uitgebreide lijst, ook voor de beginner. Zo op het eerste oog mis ik nog een paar dingen:
– Je hebt het over de meta description, maar ook de title is erg belangrijk. Aanvullende tip: Gebruik aan het begin van de title je belangrijkste zoekwoorden.
– Laat je theme optimaliseren (of doe het zelf). Vaak zie ik bijvoorbeeld dat er voor de sidebar widgets heading tags worden gebruikt of dat het logo op iedere pagina een H1-tag is.
Ten slotte raad ik persoonlijk altijd aan om Google Analytics for WordPress te installeren, zodat je ook uitgebreide statistieken kunt bijhouden. Wellicht geen SEO-tip, maar wel iets wat je met het proces kan helpen!