In het normale leven wordt je vaak afgeschreven op spelfouten. Wordt of word, doet of doed… vroeger werd ik er al gek van… En dat terwijl typo’s op kleine foutjes in de wereld van SEO best verdienstelijk en handig kunnen zijn. In dit artikel bekijken we hoe deze spelfoutjes kan gebruiken om meer verkeer te ontvangen.
Deze truc is wellicht niet heel professioneel, maar het kan je wel wat extra bezoekers bezorgen. Zo heb ik een site over verslavingen waar ik alcohol als alcol schrijf (niet overal hoor, gewoon één of twee keer) Dit doe ik trouwens niet omdat ik vroeger nooit heb opgelet bij Nederlands. Nee, dit soort typo’s kunnen per artikel toch enkele extra bezoekers lokken. Deze tip is vanzelfsprekend niet professioneel en voor een grote site die toch al duizenden bezoekers per dag ontvangt zou ik het ook niet gebruiken. Door verbeteringen in zoekmachines die automatisch spelfouten verbeteren wordt deze techniek ook steeds minder nuttig. Voor de geïnteresseerde gaan we echter wat dieper in op deze kenmerken.
Deze truc kan je vanzelfsprekend ook met domeinen gebruiken, en dit is waar het interessant wordt. Neem een bekende dienst als Hyves of YouTube in handen en bedenk hoe je het zou kunnen schrijven wanneer je te snel tikt. Hyves wordt dan bijvoorbeeld Hyve en YouTube wordt Youtubr. Veel van dit soort domeinen zijn reeds bezet: je kan er immers veel mee verdienen! Deze domeinen ontvangen immers geen traffic via zoekmachines maar via directe hits. Zet er vervolgens een stel advertenties op en het verkeer stroomt binnen.
Het nadeel is dat deze methoden van SEO alles behalve professioneel zijn. Het is dan ook verstandig om rekening te houden met je bezoekers. Als je er al veel hebt is het niet handig om dit soort trucjes toe te passen, aangezien niemand kiept von en slekte tiper.