Recensie the Grey Zone

Ik besloot deze film te bekijken nadat ik de droevige maar indrukwekkende trailer gezien had waarin een zwakke maar duidelijke stem verteld over de joden die andere joden verbranden. Ze hielpen de Duitsers om enkele maanden langer te leven. We volgen deze joden in het kamp Auszwitch, het grootste vernietigingskamp gelegen in Polen.

grey zone jood

Verschrikkingen

De film is alles behalve een happy story, we zien hoe mensen hopeloos worden gemarteld en afgeslacht terwijl de soldaten een rustig leven hebben met heerlijk eten. Zelfs de hulpjes van de Duitsers, die andere joden moesten verbranden, werden om de vier maanden weer vervangen door een nieuwe groep. In de film zie je bijvoorbeeld goed hoe de mensen de gaskamers in gedwongen werden en hoe ze allemaal neervielen. Deze film is dan ook niet geschikt voor mensen met een zwakke maag en mensen die snel emotioneel worden, het is namelijk echt een depressieve grijze film.

Geloofwaardig

De film geeft een behoorlijk goed beeld over de verschrikkingen in het vernietigingskamp. Hoe ze mensen martelden en hoe ze mensen behandelde. Heel karakteristiek is bijvoorbeeld een scene waarin mensen op de viool aan het spelen zijn (vrolijk) terwijl rijen met joden naar de kleedkamers gaan om zich van hun kleren te ontdoen en vervolgens vergast te worden in de gaskamers.

grey zone duitsers

Meer dan verschrikking

In de film zien we echter meer dan verschrikkingen alleen. In het verhaal volgen we de mensen die hun eigen ras hebben vermoord: het gaat hier om de twaalfde ploeg en ze worden bijna vervangen. Ze besluiten echter wat heldhaftigs te doen: ze willen de crematoria opblazen zodat de vernietiging van de joden stopgezet kan worden. Daarnaast proberen ze tussen al die dood en het verdriet ook wat goeds te doen: wanneer een meisje de gaskamers overleefd proberen ze haar in leven te houden.

grey zone cover

Conclusie

The Grey Zone is een geweldige film met een interessant plot en een geloofwaardig verhaal. Het geheel is gebaseerde op waargebeurde dingen waardoor je nog eens extra meeleeft met de mensen in de film. Het geheel is mooi gefilmd alhoewel het soms wat langzaam ging. Al met al is het echter een interessant en intrigerend verhaal geworden.