CTR AdSense verhogen door goede plaatsing & design

In dit artikel bekijken we hoe je een hogere CTR kan behalen door een goed design te gebruiken. Hierbij hebben we het niet over een mooi design maar een geoptimaliseerd design. Hierbij maken we onder andere gebruik van de positie van de advertenties: dit is immers erg belangrijk bij het optimaliseren van de CTR rate die advertentiebedrijven als Google AdSense hanteren.

Design advertentie

In het controlepaneel van Google AdSense kan je de vorm en kleur van de advertentie zelf aanpassen. Het is van belang dat je een advertentie maakt die niet als storend overkomt maar alsnog opvalt. Dit kan je doen door gebruik te maken van het contrast of juist van een sobere look.

Wanneer je voor het contrast gaat is het van belang dat je een website maakt met een donkere kleur, vervolgens zorg je ervoor dat de advertentie juist wat fellere kleuren bevat waardoor hij er uit springt. De beste optie is echter inpassen: zorg ervoor dat de advertentie deel van de website lijkt te zijn. Probeer de advertentierand zoveel mogelijk weg te halen: de CTR zal flink omlaag gaan wanneer er staat: klik op mij, ik ben een advertentie en mijn eigenaar wil veel geld verdienen. Wanneer de advertentie echter deel lijkt uit te maken van de content kan de inhoud gezien worden als een interessante link naar een relevante site in plaats van een advertentie. Maar hoe zorg je ervoor dat een advertentie er goed bij past?

  • Lettertype: kies een lettertype en een grootte die het best bij de site past.
  • Kleur: Probeer de rand zoveel mogelijk weg te werken en laat de achtergrond dezelfde kleur hebben als de achtergrond van de site.
  • Inhoud: Geef de letters een zwarte kleur en de link een blauwe: zo zien mensen links het liefst en zo zijn ze het ook gewend.
  • Kanaal: maak een kanaal aan, zo kan je meerdere tests doen en bekijken welke advertentie het beste werkt.

Positie advertentie

Het perfecte design is echter nog niet alles: je hebt tevens een goede positionering nodig. Wanneer je de advertentie bijvoorbeeld na een lijst met 1000 comments plaatst zal niemand hem kunnen bewonderen. Wanneer je echter een reusachtige advertentie plaatst voor de eerste content en de website in het begin niet een duidelijk te zien is zal dit veel bezoekers wegjagen. Het is dan ook vooral de kunst om de juiste balans te vinden tussen opvallen en onopvallend. Hieronder bekijken we enkele scenario’ s die positief zijn voor de CTR:

  • Rechts van de inleiding een vierkant met afmetingen 250 * 200, het is bewezen dat veel mensen rechts van de inleiding kijken waar je het vierkant plaatst
  • Banner, boven aan de site is niet goed: plaats hem tussen de content of gebruik hem als footer.
  • Skycraper links van de content, deze plek wordt tevens vaak gezien.

Welke positie het beste is voor uw site hangt van verschillende factoren af. Het is dan ook verstandig om te experimenteren met verschillende designs en posities zodat u een maximale winst uit uw website haalt. Hierbij zijn kanalen in Google AdSense van levensbelang, aangezien u op die manier een duidelijk overzicht van de inkomsten behoudt.

Plaats een reactie